Aleksandar Zarić - "Logistika presudna za razvoj elektronske trgovine u Srbiji"

#dijalog-sa

Na USAID-ovom Projektu saradnje za ekonomski razvoj Aleksandar Zarić predvodi aktivnosti u cilju rasta privatnog sektora i stabilnosti poslovnog okruženja. Njegov posao podrazumeva podsticanje dijaloga i saradnje između javnog i privatnog sektora. Rad na razvoju potencijala domaće privrede i eCommerce-a u Srbiji su svakodnevni izazovi koji za Aleksandra predstavljaju pravo zadovoljstvo.


Svetska ekonomska kriza 2008.godine doprinela je da Aleksandar Zarić napusti korporativno finansijski svet i uplovi u „razvojni sektor“. Višegodišnje iskustvo u korporativno finansijskom svetu i Svetsku ekonomsku krizu smatra za najznačajnije iskustvo koje mu je pomoglo da danas bolje razume i podrži stabilnost privrede i njen kontinuirani razvoj.


Pitali smo Aleksandra kako su se kurirske službe i logistika pokazale u vreme vandredne situacije izazvane pandemijom korona virusa i zašto je elektronska trgovina važna za dalji razvoj privrede u Srbiji? 


1.Kako izgleda radni dan nekog ko se bavi razvojem potencijala domaće privrede?


Iako deluje da su u poslednja tri meseca radni dani većine nas slični („mejlić – vrtić – zoomić, i ponekad kafić“ :) ), oni su u stvari  izuzetno interesantni i dinamični. Elektronska trgovina, kao jedna od aktivnosti projekta na kome radim, obuhvata veliki broj različitih učesnika – državu, privredu, poslovne asocijacije, banke, predstavnike malih biznisa, kreativne i inovativne hub – ove.

Za mene je veliko i jedinstveno iskustvo biti u konstantnoj komunikaciji sa svima njima, učiti i prenositi znanja, povezivati, i graditi zajedničke projekte i uspehe. Čini mi se da smo se dodatno povezali u prethodna tri meseca. „Ecommerce“ je prirodno postao izuzetno aktuelna tema u uslovima promenjenih i veoma otežanih uslova tradicionalnog poslovanja. Svi su želeli više da čuju i saznaju kako da koristeći uspešne primere onih koji su elektronsku trgovinu  razvili ranije i sami spase ili unaprede svoj biznis.

Zbog toga smo odlučili da maksimalno „damo gas“, i sve planove naših aktivnosti u redovnom stanju, pojačamo i prenesemo u onlajn svet


2.Zašto je e-Commerce polje Vašeg interesovanja i na kom je nivou razvoja eCommerce u Srbiji?


Prvo i lično, to je jedna od najdirektnijih stvari gde mogu da neposredno osetim i testiram boljitak, dobijem mnogo veću vrednost kao osoba, istražim i pomognem brojnim domaćim proizvođačima na radost sopstvenih i čula cele porodice.

Kada analiziramo elektronsku trgovinu možemo da vidimo dve faze njenog razvoja. Prva, koja traje do izbijanja vanrednog stanja izazvanog korona virusom krajem I kvartala ove godine i druga faza snažnog uzleta u kojoj se čini mi se „preko noći“ dogodilo sve ono o čemu smo, gradeći svest o važnosti elektronske trgovine, pričali i na čemu smo sa našim partnerima intenzivno radili prethodnih godina.

Stope rasta ostvarene u prva tri meseca ove godine pokazuju da su ne samo građani, nego i mnogi preduzetnici, vlasnici malih biznisa prepoznali šanse koje pruža onlajn trgovina. Elektronska trgovina, u Srbiji do tada u trendu konstantnog, ali mirnog rasta, doživljava “boom”. Preduzetnici, mikro, mala i srednja preduzeća ubrzano prelaze na onlajn prodaju, prilagođavaju poslovanje i traže način da opstanu u krizi.

Prema podacima Narodne banke Srbije, u prvom kvartalu ove godine broj online transakcija uz korišćenje platnih kartica u dinarima veći je za 82,4 odsto u odnosu na Q1 2019, a u istom periodu vrednost transakcija u dinarima povećala se za 48,6 odsto. Verujem da će se trend rasta nastaviti i u drugom kvartalu i da ovaj snažan skok predstavlja trajnu promenu, koja će se ustoličiti na tržištu pružajući neslućene mogućnosti razvoja i unapređenja biznisa svim akterima.


3.Zašto je eCommerce jedinstveni put razvoja za mikro, mala i srednja preduzeća?


Ecommerce je jedinstvena šansa za domaću privredu, naročito za mikro, mala i srednja preduzećazato što im omogućava da uz neuporedivo manje ulaganja, u odnosu na ulaganja u „klasičnu prodaju“, dođu do novih kupaca, klijenata koji biraju i kupuju na novi način, potrošača  koji se nalaze van mesta poslovanja firme, u drugom ili većem gradu ili državi. U određenom smislu je „ecommerce“ je „low risk – high reward“ put za srpsku privredu. To je bilo jasno već nekoliko godina unazad, ali je nažalost u uslovima COVID krize to postalo više nego očigledno, a za neke privrednike i bolno saznanje.

Istraživanja USAID-ovog Projekta saradnje za ekonomski razvoj i partnera sa kojima sarađujemo, dugo pokazuju jasan pravac, ali i upozoravaju na negativne signale. Prema rezultatima „Ankete 1000 preduzeća“ iz septembra 2019, kompanije u Srbiji u velikom broju ističu važnost e-trgovine: 71 odsto kompanija je saglasno da će značaj e-trgovine kao kanala poslovanja jako porasti na globalnom nivou u narednom periodu, a njih 58 odsto veruje da će se to isto dogoditi i u Srbiji.

66 odsto firmi poseduje internet stranu. Međutim, samo 12 odsto ima elektronsku prodavnicu, a još manje nudilo opciju plaćanja preko interneta (8 odsto). Čak 81 odsto kompanija koje nisu imale elektronsku prodavnicu nisu nikad razmišljale o tome da je uvedu.

Anketa je pokazala da najbrže rastu izvoznici koji imaju sopstvenu internet stranu ili elektronsku prodavnicu. Međutim, čak i kada se ne bave izvozom (ne uzimajući u obzir tu činjenicu), stopa rasta firmi koje su prisutne na internetu je iznad stope rasta prosečne firme. Kompanije sa internet prodavnicama su rasle čak 50 odsto više i od izvozno orijentisanih kompanije bez internet prodavnica.


Rast firmi prema stepenu međunarodne razmene i digitalne prisutnosti

Rast firmi prema stepenu međunarodne razmene i digitalne prisutnosti


4. Kako ocenjujete logistiku u Srbiji za vreme pandemije koronavirusa?


Čini se da su dostava i logistika, na velikim izazovima i pre krize izazvane pandemijom, tokom krize gurnute „korak dalje“. Uz sve napore, suočeni sa ogromnim povećanjem broja porudžbina, administrativnim i zdravstvenim ograničenjima tokom pandemije, kurirske službe naročito dolaze do tačke pucanja, a neke je i prelaze.

Čini se da se pokazalo da dosadašnji sistemi organizacije nisu i ne mogu biti jedino rešenje, i da nam umesto „više istog“, treba „više novog“. Tu su na scenu stupili novi, inovativni poslovni modeli o kojima dugo već govorimo i sa nestrpljenjem ih očekujemo, naročito u segmentu najizazovnijeg – „last mile delivery“. Dugo najavljivani i na drugim tržištima uobičajeni „paketomati“ (Automated Parcel Lockers) konačno su se pojavili i kod nas.

Saradnja servisa za dostavu sa velikim retailerima iz različitih oblasti (kao što su Glovo – IDEA, Donesi – BENU apoteke, Wolt – Lilly Drogerie, i još brojni slični), odlično su se pokazali, na veliko zadovoljstvo potrošača, koji drugačije recimo ne bi mogli da dobiju namirnice ili higijenske potrepštine za 30 – 60 minuta bez izlaska iz stana. A to postaje krucijalno u doba COVID krize, mera fizičkog distanciranja i brige da ne zarazimo sebe ili naše najbliže.


5.U kom pravcu bi oblast logistike mogla da se unapredi u unutrašnjem saobraćaju?


Kurirske službe predstavljaju sponu između e-trgovaca i e-kupaca. Iako kurirske službe ne predstavljaju deo poslovnog sistema e-trgovca, njihov odnos i nastup prema kupcu direktno utiče na percepciju kupca o e-trgovcu. U suštini ukoliko kurir ošteti robu, bude neprijatan, zakasni ili jednostavno neće da robu isporuči na ugovorenom mestu, kupac će biti razočaran, ali njegova frustracija najčešće neće biti usmerena na kurira već na e-trgovca, koji nije učestvovao u isporuci robe, niti je načinio nekakav propust. Zbog toga je samim biznisima od izuzetnog značaja da kurirske službe funkcionišu kako treba.

Naša Uvodna studija iz 2019. godine pokazala je kao jednu od glavnih prepreka razvoju ecommerce sa strane provajdera usluga – nepouzdanost kurirskih službi (u 44% slučajeva kao glavni razlog i u 7% kao drugi), dok 13% ispitanih kompanija smatralo da bi bolji i efikasniji rad kurirskih službi bio značajan podsticaj razvoju ecommerce. 7% ispitanika koji su imali negativno iskustvo prilikom internet kupovine je navelo nepouzdanost kurirske službe kao razlog, dok se 14% ispitanika zbog nje brine prilikom e-kupovine.

Neophodno je podsticati kreativnost i inovativni potencijal modernih disruptivnih e-biznisa. Sinergetski efekti koji proizilaze iz specijalizacije u domenu digitalizacije poslovnog odlučivanja, kao i određenih poslovnih funkcija, poput digitalizacije logistike, predstavlja značajan iskorak. Globalni modeli kompanija poput Wolt, Glovo, CarGo, Donesi, a na našem tržištu i svetli primeri vaše kompanije i servisa NadjTuru i PONY EXPRESS su od izuzetnog značaja za razvoj e-biznisa, i mogu biti ideje vodilje, kao i motori nacionalnog razvoja e-tržišta u Srbiji.

Još jedan značajan način za difuziju ovakvih inovacija i povećanje tržišne zastupljenosti, jeste integracija i/ili kooperacija sa etabliranim, tradicionalnim višekanalnim poslovnim sistemima. Kao internacionalni primer, već duže vreme navodimo saradnju kompanija Carrefour i Glovo, čiji je cilj postizanje sinergetskih efekata kroz saradnju FMCG hipermarket giganta i inovativnog modela nacionalne dostave proizvoda. Slični modeli poslovne saradnje su neophodni na srpskom tržištu, potrebno je promovisati ovakav vid saradnje i podizati svest relevantnih ljudi iz struke.


6.Gde vidite Srbiju u narednih pet godina na polju digitalizacije i eCommerce-a?


Čini se da su potrošači i tržište u Srbiji veoma spremni, žele nove kanale kupovine, servise i proizvode. U tom smislu su i dovoljno zahtevni, i takvi treba da budu. Time pojačavaju pritisak na biznise da inoviraju svoje proizvode i procese, menjaju način na koji se fokusiraju, imaju obavezu da donose vrednost potrošaču i oko toga se centriraju.

Mislim da će se tržište razvijati u dva kraka. Jedan, po meni dominantan, biće predvođen inovativnim kompanijama, pogotovo onim koje svoj proizvod i uslugu testiraju na tržištu Srbije, ali imaju mogućnost da je skaliraju ili izvezu i na druga, veća i bogatija tržišta. Takve kompanije će ubaciti u „šestu brzinu“, postaće oni za koje svi znamo, samo njih koristimo i pamtimo, ali će svojim talasom povući i veliki deo ostalih kompanija, da barem u nekom segmentu inoviraju i napreduju.

Na drugom polu će se nažalost sigurno naći (ja se nadam manji) deo kompanija, koje će propustiti još jednu priliku da se spasu, što nam je nažalost i COVID kriza pokazala sa brojkama kompanija koje nisu krenule digitalnim putem.

Logistički tokove vidim kao jedan od presudnih delova sistema za uspeh u ecommerce. Ako ja kao potrošač za manje od 48 sati mogu da dobijem garderobu iz Leeds-a u Engleskoj, nema razloga da makar u istom roku ne mogu da je dobijem sa jednog na drugi kraj Beograda.


7.Koji su sledeći koraci USAID-ovog Projekta saradnje za ekonomski razvoj u Srbiji?


Kada je reč o privredi, USAID-ov Projekat saradnje za ekonomski razvoj će pre svega podržati i sprovoditi edukaciju privrede i raditi na daljem približavanju „ecommerce“ delu poslovne zajednice koji se njom još uvek ne bavi. Primer takvih edukacija u saradnji sa poslovnom zajednicom na koji smo ponosni jeste  eCommerce Akademija koju organizuje eCommerce Asocijacija Srbije, a koju je naš projekat podržao.

Na strani potrošača svi zajedno radićemo na edukaciji kupaca i potencijalnih online kupaca, kako bi mogli da uživaju u ključnim prednostima koje elektronska trgovina donosi, kao što su ušteda vremena, lako poređenje različitih ponuda, veći izbor, ugodnija i često dosta povoljnija kupovina..

Sve aktivnosti sprovodimo uz sjajno i posvećeno partnerstvo Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija kroz projekat "Jačanje elektronske trgovine u Republici Srbiji".


8. Kako provodite slobodno vreme? Da li se bavite nekim hobijem i kojim?

 

Omiljeni način da provodim slobodno vreme su sve aktivnosti napolju – tenis, vožnja rolera i bicikla, skijanje. Verovatno dosta govore i o mojoj prirodi – sportovi u društvu, ali ne klasični, „tipski“ timski sportovi. Međutim, izdvojio bih jednu aktivnost zbog njenog velikog značaja za mene i njene simbolike – „wakeboarding". U ovaj značajno zahtevan sport ušao sam relativno kasno, sa 30 godina. Ali osećaj ispunjenja i uspesi u tom sportu godinama su bili nešto najlepše što sam doživeo na ličnom planu.
To je samo još jedna potvrda da za prave stvari nikad nije kasno, da budemo otvoreni i spremni na izazove koje donose promene. Mislim da je to lepa poruka i paralela za biznise da se odvaže u elektronsku trgovinu i napuste razmišljanja „već godinama/decenijama mi to radimo samo ovako“.


Dolazimo do zaključka da za napredak privrede mora da postoji otvorena komunikacija, razumevanje potreba potrošača i kontinuirano unapređenje poslovanja. Tradicionalni načini razmišljanja i vođenja biznisa mogu doneti rast, ali samo do određene granice. Za pravi rast i razvoj biznisa neophodno je uključivanje u savremene tokove uključujući i onlajn trgovinu.


Koliko je edukacija važna, kao i unapređenje sopstvenih potencijala u eCommerce industriji saznali smo od današnjeg sagovornika koji zna da „za prave stvari nikada nije kasno“. Zato nastavljamo saradnju i dijalog sa USAID-ovim Projektom saradnje za ekonomski razvoj, jer znamo da zajedničkim radom možemo doprineti boljem i digitalizovanijem okruženju. 


Podeli ovaj blog