Marko Ilić - "Izazovi eCommerce industrije u vreme pandemije COVID-19"

#dijalog-sa


Internet prodaja u poslednjih nekoliko meseci beleži trostruki rast. U vreme pandemije COVID-19 virusom ostajali smo kod kuće, kupovali na internetu i čekali pakete na kućnom pragu. Mali biznisi koji su pre vanredne situacije razvili svoje internet izloge uspeli su da održe poslovanje i zaradu, dok su oni drugi shvatili da se što pre moraju pojaviti na web-u.


Pitali smo pionira eCommerce poslovanja u Srbiji Marka Ilića i Business Development Manager-a internet prodavnice Dijaspora.shopZašto je razvoj eCommerce industrije važan? Koji izazovi prate eCommerce poslovanje u Srbiji i zašto je internet prodaja popularno zanimanje?


Marko se pored razvoja biznis modela za eComm industriju bavi edukacijom u ovoj oblasti, unapređenju i donošenju zakonske regulative u Srbiji i promovisanjem sigurne kupovine na internetu. Jedan je od ko-osnivača udruženja eCommerce Asocijacije Srbije. Pored profesionalnih izazova i brzog ritma života svoj mir pronalazi među trkačkim konjima. Njegov Konjički Klub M&G Racing Team jedan je od najpoznatijih uzgajačkih štala u Srbiji i regionu.


  1. Šta je eCommerce shop i zašto je eCommerce “jedinstveni kanal prodaje”?


Ukoliko se bavite samo tradicionalnim načinom prodaje, eCommerce će za vas biti još jedan „najbrže rastući kanal prodaje“. Prva prednost jedne internet prodavnice je to što je dostupna svima tokom celog dana, dakle nema radno vreme. Vaši potencijalni kupci mogu da se informišu bilo kada o vašoj najboljoj ponudi, bez vremenskih ograničenja i potrebe dodatnog izložbenog prostora koji imate u maloprodaji.

Na interentu uz pomoć raznih tehnologija možete, po prvi put, da se direktno upoznate sa vašim kupcima i da uz kratku analizu njihovih podataka plasirate direktnu jedinstvenu ponudu baš njima. Takđe, sama postavka onlajn radnje je višestruko finansijki isplativija od jedne klasične maloprodaje, a očekivani prihodi mogu u narednom periodu da dostignu jednu vašu najbolju maloprodaju. Internet vam nudi najjeftinije načine oglašavanja, gde jako brzo kroz razne kanale možete doći do velikog broja potencijalnih kupaca.


2.Sa kojim izazovima se susrela svaka eCommerce prodavnica u Srbiji u vanrednoj situaciji izazvana pandemijom COVID-19?


Srbija je imala više  sreće zato što nismo bili prvi na udaru. Pratili smo dešavanja u svetu i okruženju, pravili scenarije šta se kod nas može desiti i pripremali se na isto. Svakako su kompanije koje su imale već postavljenu onlajn prodavnicu bile u ogromnoj prednosti. Drugi su pretrpeli ogromne gubitke i pad u prodaji. Svi poslovni procesi u domaćim kompanijama su se okrenuli prodaji putem interneta.

Kada se proglasilo vanredno stanje i kada se desio „lockdown“ u Srbiji, onlajn prodaja je eksplodirala. Očekivali smo veći broj onlajn transakcija, ali ne da će u nekim danima porasti i do tri puta. Tehnologija je izdržala taj nalet ali je dosta problema bilo oko logistike i kurirskih službi. Pošiljke ka krajnjim korisnicima su kasnile, a neki su videli rešenje u tome da ulažu u svoja vozila i sami rade isporuku. Jednostavno tržište logistike nije bilo spremno da preuzme na sebe toliki nalet zahteva iz onlajn prodaje.


3.Koji su to problemi sa kojima se suočava vlasnik/ca internet prodavnice a tiču se transporta i logistike?


Trenutni kapaciteti kuriskih službi i državne pošte ne podržavaju količinu potražnje onlajn prodavaca. Desilo se to da je kupovina na internetu nesrazmerno porasla a tehnički kapaciteti kurirskih službi su nedovoljni i slabo organizovani. Isporuke se usporeno odvijaju, cene usluga su porasle i tu mora da se, u što skorije vreme, napravi balans.

Fokus treba staviti na kupce i njihovoj potrebi da proizvode dobijaju u što kraćem roku po što pristupačnijom cenom. Siguran sam da nova tehnološka rešenja mogu dosta da pomognu u ovome.


4.Šta smo naučili iz vanredne situacije u kojoj se našla cela srpska privreda?


Svi smo mnogo naučili od pandemije koja nam se desila. Najviše su pretrpele firme koje uopšte nisu imale onlajn prodaju i morale dva meseca da trpe ogroman gubitak. Sada smo svi videli svoje kapacitete ili pogrešne procese koje imamo u svojim okruženjima. Trenutno svi zajedno radimo na unapređenju svojih poslovanja i razmeni iskustva koje smo imali tokom ove pandemije.

Ono što je bitno za eCommerce industriju u Srbiji, je to što i posle otvaranja maloprodaja, trend kupovine na internetu nije opao i tempo prodaje je i dalje na visokom nivou. Naravno na unapređenju rade i svi eksterni servisi od kojih zavisi jedna internet prodavnica kao što su kurirske službe i razne druge organizacije.


5.Koliko je internet prodaja popularno zanimanje u Srbiji?


Na žalost, bolji marketing za eCommerce i prodaju putem interneta nismo mogli da zamislimo od ovoga što nam se desilo. eCommerce je postala kičma digitala i prodaje. Još pre pandemije je postojalo ogromno interesovanje svih profila kompanija kako da izađu na internet sa svojim proizvodima ili uslugama.

Kao jedan od prvih nedostataka smo videli u samoj edukaciji kako prodavaca tako i samih kupaca. To je negde i bio okidač da se najiskusniji ljudi iz eCommerce ekosistema u Srbiji okupe oko jednog udruženja u vidu eCommerce Asocijacija Srbije. Upravo prvi koraci su bili usmereni ka edukaciji i tokom naredna dva meseca će biti održana prva najuticanija eCommerce Akademija.


Prijavite se na sledećem linku i uz 16 predavača i 8 modula moćićete da učite i razvijete sopstveni biznis elektronske trgovine. eCommerce Akademija svoja predavanja zasniva na 8 modula, svaki u trajanju od jedne nedelje. Kroz ovako koncipirane module ćete imati uvid u sve procese koji čine ecommerce – od početka do skaliranja i optimizacije procesa. Više o eComm Akademiji i rokovima prijave pročitajte na našem blogu – Počele prijave za eCommerce Akademiju.

Pridruži se i ti! eComm ACADEMY by ECS počinje 2.6.2020.godine

Pridruži se i ti! eComm ACADEMY by ECS počinje 2.6.2020.godine


6.Šta kada porudžbina i proizvodi kasne? Kome kupac može da se žali?


Da budemo jasni, kupci tu vide samo nas trgovce na internetu i najviše mi trpimo kritike oko toga kada isporuka kasni, a to se dešava ne našom krivicom. U ovom trenutku možemo samo da budemo što jasniji u komunikaciji ka našim kupcima i periodima u kojima možemo da izvršimo naše isporuke. Svakako postoji i određeno razumevanje od strane kupaca kada se u startu komunicira realni rok isporuke.

Mi ponekad i svesno izgubimo kupca u tu korist da ne dobijemo jednog nezadovoljnog kupca. Ipak je poverenje i vrednost vaše onlajn prodavnice koje stičete kroz vreme poslovanja na internetu nešto što je najbitnije sa sve nas.


7.Sumirajte probleme u srpskom eCommerce-u nekada i sad?


Stalno imamo neke nove izazove. Pre desetak godina je bio pristup raznim tehnologijama, pre par godina su bili razni načini plaćanja, u jednom trenutku zakon a sada je logistika. Danas dostupnost raznim tehnologijama, i upotreba istih u poslovne svrhe, rešava mnoge probleme na koje nailazimo. Svakako jedan od problema vidimo i u nedostatku ljudi školovanih za eCommerce.


8.Sa kojim ciljem ste osnovali eCommerce Asocijaciju Srbije?


Fokus nam je na edukaciji kako kompanija, tako i kupaca. Rešavanju postojećih problema kao zajednica i mapiranju celog lokalnog tržišta. Unapređenju postojećih zakona i donošenju novih sve u korist pravljenja što boljeg okruženja za poslovanje naših članova.
Takođe, imamo sjajne odnose sa svim ostalim eCommerce asocijacijama u regionu i sa njima razmenjujemo razna iskustva, a ono najbolje primenjujemo kod nas.


Rubrika Dijalog sa


Iz ovog razgovora možemo doneti zaključak da je važno edukovati se, raditi ono što volite i razmenjivati iskustva. Želeli smo da saznamo koji je to najbrži rastući kanal prodaje, kako su internet prodavnice prebrodile izazove u vidu transporta i logistike i koji su ciljevi Udruženja eCommerce Asocijacije Srbije.


Rubrika Dijalog sa okupiće stručnjake iz raznih oblasti. Ispratićemo trendove u oblasti marketinga, eCommerce-a, dizajna, finansija i digitalnih proizvoda, a posebno oblast transporta i logistike. Ljudi od ideje i inicijative nas inspirišu da sa njima razgovaramo i približimo njihova polja interesovanja i poslove svima koji su željni inspiracije, znanja i primera dobre prakse.


Želimo da podržimo svakog ko radi ono što voli, jer podržavamo nove ideje i kreativnosti koje nam mogu poboljšati život.

Podeli ovaj blog