Petkom sa Stankom #2 - "Radni dan jednog kamiondžije"

#petkom-sa-stankom


Da li ste razmišljali kako izgleda jedan radni dan kamiondžije? U Petkom sa Stankom #1 saznali smo da je Stanko oduvek želeo da postane vozač kamiona i da se posao kamiondžije mora voleti i obavljati odgovorno. A kako se počinje, razgovaramo u drugom po redu intervjuu.


  • Kako je izgledao Stankov prvi susret sa kamionom?
  • Kako je reagovao u situaciji kada mu se ispred kamiona pojavio jelen niotkuda?
  • Koliko znači podrška kolega u pronalaženju posla u inostranstvu?


Nastavljamo rubriku Petkom sa Stankom i razgovor o profesiji vozača kamiona.


Opišite nam kako je izgledao Vaš prvi susret sa kamionom i vožnja kamiona?


Završio sam srednju školu i tražio posao u različitim firmama. Svi su tražili određeno iskustvo koje ja nisam imao. Razgovarao sam sa tadašnjim prijateljem koji mi je izašao u susret i našao posao. Do tog dana nisam imao ni jedan kilometar u kamionu iza sebe. Našli smo se na jednoj pumpi, prijatelj mi je pokazao kabinu, kako se menjaju brzine i to je bilo to. Morao je da žuri svojim poslom, a ja sam ostao sam u kabini sa nacrtanim brzinama na menjaču i polovicama.
Morao sam da krenem sa starim menjačem „na šamaranje“ do cilja. Bio sam preplašen jer sam seo u šleper, kamion sa prikolicom, natovaren do vrha. Išao sam sporije, a u retrovizoru sam stalno proveravao da dužina šlepera ne pređe u drugu traku. Naravno da mi je trebalo više vremena da stignem do cilja i isporučim teret. Stigao sam kako je Bog zapovedio, ali su mi pantalone bile mokre od stresa kako ću sve izvesti. Danas, kad razgovaram sa mlađim kolegama koji su na početku iz iskustva im poručujem „ništa od vas dok vam gaće ne budu mokre“.  


Kako izgleda rad u inostranstvu i priprema za dugo putovanje?


Priprema izgleda tako što u odnosu na dužinu puta i destinaciju obavim kupovinu, napunim frižider i kupim dovoljno cigareta. Odsustvo od kuće kada se voze međunarodne destinacije može biti trajati od 5 do 30 dana. Posao u inostranstvu nalazio sam zahvaljujući prijateljima. Bivši kolega otišao je da vozi u zemlje Evropske unije i pozvao me da radim i ja.
Kada vozite u zemlje Evropske unije nemate granica, čekanje i previše problema. Nabavio sam sertifikat Code 95, licenca potrebna za upravljanje kamionom u EU. Za dobijanje sertifikata potrebno je položiti test poput testa za upravljanje kamionom i odslušati određen broj časova, što sam ja i učinio. Vožnja kroz zemlje EU nema nikakve prepreke, imaš brod, most i obaveštenje na telefonu u kojoj si sada zemlji. Na drugačiji način ne možeš sa sigurnošću reći kada si prešao granicu npr. Nemačke. 
Sličan sertifikat uveden je i u Republici Srbiji, zove se CPC. Svi oni koji su pre 1.januara 2020.godine položili i dobil licencu za rad po ceni od 6.200 dinara od 1.januara 2020.godine moraće da izdvoje do 144.000 dinara. Koliko je ovo mnogo novca govori činjenica da se sve manje mladih vozača odlučuje da posao obavlja u svojoj zemlji. Svi traže nešto bolje, sigurnije i nažalost daleko od svojih domova.


Da li se u Srbiji poštuje zakon o radnom vremenu posade vozila u drumskom saobraćaju vozača kamiona?


Moje iskustvo je takvo da se obavezan odmor uvek poštovao. Kada je u pitanju zakon koji reguliše način vožnje i odmor, on je isti kao i u zemljama Evropske unije. Republika Srbija je uskladila zakone i obaveze preduzetnika i vozača. Pravilo je da možete voziti 4,5 sata, zatim pauza od 45min, vožnja drugih 4,5 sata pa pauza 9 ili 11 sati. Prva vikend pauza treba da bude 24 sata, a druga 45 sati. Ovo su stroga pravila koja se poštuju i tačno je određeno koliko u jednoj nedelji morate imati „devetki“ a koliko „jedanaestici“. Ritam nije lak, ali tako izgleda posao vozača.


Kako treba reagovati u situaciji kada se pojavi neka životinja na putu?


Kada sam vozio iz Švedske u Norvešku, svuda oko mene sneg, sve belo, kad odjednom iskoči jelen. U životu nisam video tolikog jelena, a ni tolike rogove. U tom trenutku ne smeš da kočiš da ti kamion ne prokliza, ne smeš da daš gas da ne bi povredio ni sebe ni jelena i naravno da ne bi napravio materjalnu štetu, a ne smeš ni levo ni desno. U tom trenutku nisam radio ništa, osetio sam veliki strah i praktično sam se ukočio, ali na svu sreću jelen je brzo pretrčao na drugu stranu. Sve se dobro završilo, ali takav stres i nezgodne situacija dešavaju se vozačima kamiona skoro svakodnevno. Najbolje je ne reagovati ishitreno i obratiti pažnju na uslove na putu. Bezbednost u saobraćaju je na prvom mestu.


Koje su to neprijatne situacije koje se dešavaju vozačima kamiona na graničnim prelazima i parkinzima za odmor?


Trenutna situacija na Batrovcima koja se svakodnevno dešava mojim kolegama je krađa nafte, rezervnog točka ili upad migranata u prikolicu kamiona dok vozač spava u svojoj kabini. Sada ulaze u prikolice kroz krovove, popnu se na drvo, čekaju gore i kada vozač legne da odmori, iseku ciradu i uđu unutra. Kada prelazite bilo koju granicu kamion prolazi takozvani skener gde se vide otkucaji srca i disanje i odmah se neželjeni gosti pronađu. U Hrvatskoj vozač mora da plati ogromnu novčanu kaznu za ovakvo delo, a u tom trenutku vozač šokiran saznaje šta se desilo i ni kriv ni dužan mora da plati kaznu.
Najbolje je koristiti plaćene parkinge za odmor ili pumpe. Cena obuhvata doručak, kafu, tuš i sigurnost koju nemate na divljim parkinzima. Svim kolegama savetujem da koriste odmarališta koja ih neće dovesti u neprijatnu situaciju poput krađe. Meni se takva situacija nikada nije desila, ali sam bio oprezan, bilo gde da vozim.


Nesreće na putu se dešavaju, da li rado stajete da pomognete nekom u nevolji?


Mnogo puta mi se desilo da na putu sretnem nekog u nevolji. Čovek stopira jer ne može sam da zameni gumu na kamionu. Stanem, izađem, pozajmim alat, pomognem da zamenimo veliku i tešku gumu i nastavim svojim putem. Takvih situacija je bilo stvarno mnogo, i kad god sam mogao stao sam da pomognem.


U želji da vozače kamiona bolje razumemo i podržimo nastala je rubrika Petkom sa Stankom. Želimo da prikažemo kako izgleda rad za volanom iz ugla pravog kamiondžije. Sve prilike i neprilike koje se dese Stanku, kamiondžiji, na putu biće ispričane i sledećeg petka. Ovo je jedinstvena rubrika u Srbiji koja govori o izazovima i duhovitim avanturama poznatog kamiondžije Stanka.


Do sledećeg petka i novih priča želimo vam čiste puteve i bezbednu vožnju.

Podeli ovaj blog